LTP Logistics Oy on lämpötilasäädeltyjen elintarvikkeiden logistiikkaa harjoittava yritys, jonka asiakaskunta koostuu niin isoista kuin pienistäkin elintarviketeollisuuden toimijoista. LTP Logistics Oy tarjoaa asiakkaan tarpeita vastaavat ratkaisut tilaus-toimitusketjuun. Palveluihin kuuluvat tuotteiden keräily, varastointi, lähetys ja kuljetus koko Suomen alueella +0 °C – +3 °C lämpötilassa.

Matti Tuominen
LTP Logistics Oy
Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Julkaistu 7.2.2017

Logistiikan ulkoistamisen opas

Vantaalla, lentokentän läheisyydessä on nykyaikainen, 11 000 neliömetrin kokoinen LTP Logistics Oy:n logistiikkakeskus. Lämpötilasäädellyssä varastossa on tehokkaat elintarvikkeiden keräily- ja varastointijärjestelmät. Baronalla on logistiikkakeskuksessa yli sata työntekijää ja heille työnjohto. Kohteesta on vastuussa Baronan oma palvelupäällikkö. Keskuksessa työskentelee esimerkiksi trukkikuskeja, lavaajia ja kerääjiä.

LTP Logistics Oy:n ja Baronan välinen yhteistyö on alkanut vuonna 2012. Alkuun Barona toimitti LTP:lle työntekijöitä normaalin henkilöstövuokrauksen periaattein tasaamaan sesonkien aiheuttamia haasteita resurssien riittävyydessä. Elintarvikeala on sesonkityötä: juhlapyhien aikaan tarvitaan tupla- tai jopa triplamäärä ihmisiä töihin.

Vuonna 2014 ulkoistettiin Baronalle ensin yövuoro, kertoo LTP Logistics Oy:n toimitusjohtaja Matti Tuominen. Vuotta myöhemmin ulkoistettiin koko henkilöstö, jotta LTP Logistics voi keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen. Matti Tuominen myöntää, että teki henkilöstön ulkoistamispäätöstä melkein puoli vuotta.

”Oli henkisesti iso päätos luopua omasta henkilöstöstä, vaikka on heitä vielä noin 40 eri tehtävissä. Se meissä yrittäjissä ehkä on: toinen puoli sanoo aina, että tehdään kaikki itse. On halu työllistää. Täytyy kuitenkin keskittää voimavaroja, varsinkin näin suuressa kasvuvaiheessa”, Tuominen sanoo.

Nyt vuoden jälkeen Tuominen on tyytyväinen päätökseensä. Barona on hänen mielestään kokenut ja luotettava kumppani.

”Meidän ei kannata itse tehdä sitä, minkä Barona osaa. Barona pystyy hoitamaan henkilöstöpoolia ja rekrytointia. Löytyy väkeä, jolle soittaa. Meillekin se luo uskottavuutta, että meillä on iso, pärjäävä kumppani”, Tuominen sanoo.

Matti Tuominen kiittelee, että Baronalla on ammattitaitoa, joka mahdollistaa keskustelun sekä uusien toimintamallien luomisen. Yksi Tuomisen mielestä paras ja lähes ehdoton juttu yhteistyössä onkin, että LTP Logistics ei maksa enää Baronalle tehdyistä tunneista, vaan tehdyistä suoritteista. Huoli kustannustehokkuudesta häipyi uuden suoriteperusteisen maksumallin myötä.

”Sen luominen oli iso jumppa. Teimme yhdessä työntutkimuksen ja seurannat. Jokainen liike kellotettiin. Nyt tiedämme, montako sekuntia menee, kun makkarapaketti kerätään laatikkoon ja lavalle”, Tuominen selittää.

”Nukun yöni paremmin, kun tiedän, ettei tunteja tule yli sovitun. Vaikka näkisin 100 miestä töissä, tiedän miten paljon minulla on mennyt rahaa, koska malli on niin läpinäkyvä”, Tuominen sanoo. Hänen ei tarvitse miettiä kilpailutusta. ”Nyt on kyseessä pitkä kumppanuus, sen verran on menty syvälle”, Tuominen naurahtaa. Malli haastaa molemmat yritykset kehittämään toimintaa, jotta päästään yhä parempiin tuloksiin.

Ulkoistamisen alussa sekä LTP Logistics että Barona panostivat ulkoistamisen onnistumiseen. Nyt yhteinen kehitysryhmä tapaa kerran kuukaudessa ja käy läpi kehitysprojekteja ja kehityspyyntöjä, joita on tullut työntekijöiltä.

Matti Tuominen sanoo, että LTP Logistics ja Barona ovat molemmat saaneet yhteistyöstä lisää oppia henkilöstön resursoinnista.

”Sesonkien hallittavuus on se suuri haaste ja olemmekin kehittäneet ennakkotiedon keräämistä asiakkailta. Baronakin voi hyödyntää opittuja asioita muissa kohteissaan”, Tuominen sanoo. ”Ei kaikkea kannata uudelleen keksiä. Hyviä malleja ja osaamista kannattaa monistaa.”

Yksi pitkän kumppanuuden etu on, että voidaan tehdä konkreettisia tekoja asioiden kehittämiseksi. Vuonna 2016 tehtiin esimerkiksi perehdytysvideo ajatellen erityisesti niitä työntekijöitä, joilla ei ole vahvaa suomenkielen taitoa. Video opastaa, mitä työssä pitää ja ei saa tehdä, ja mitä kompastuskiviä työ sisältää. Tuomisen mukaan perehdytysvideo on sijoitus tulevaisuuteen, sillä virheet maksavat.

”Jos vaikkapa Kittilässä on väärät tavarat, niin se tulee maksuun Baronalle ja meille. Pidemmällä juoksulla videoon käytetyt rahat tulevat takaisin, kun saamme hyviä kerääjiä. ”

Tuominen on iloinen, että yhteistyön johtohahmoilla on sama näkemys ja päämäärä. ”Kun se on selvillä, on asiakkaana helppo olla ja tyytyväinen, että homma toimii. Se on tavallinen lause, mutta sisältää tärkeimmän. Kesällä laiturin nokassa ei tarvitse miettiä ja murehtia”, Tuominen summaa.